Puistjes door sporten, veroorzaakt sporten puistjes? - Activeskin

Puistjes door sporten, veroorzaakt sporten puistjes?

Veel mannen die sporten hebben last van puistjes, maar komen deze puistjes door sporten? Sporten is altijd goed voor het lichaam en geest. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit welke sport je doet, als je maar beweegt. Echter kan sporten indirect puistjes veroorzaken!

Doe je aan krachttraining? Dan heb je een verhoogde kans op puistjes. Puistjes bij krachttrainers komen voor door een verhoogt testosteron, eetpatroon en slechte hygiëne. Doordat krachttrainers een verhoogt risico hebben op puistjes is het juist belangrijk dat zij goed zorgen voor hun huid!

In dit artikel leg ik je alles uit over puistjes door sporten. Ik leg je uit hoe deze puistjes ontstaan en hoe je het beste van deze puistjes afkomt!


Puistjes door sporten

Vooral als je aan krachttraining doet verhoog je de kans op puistjes. Dit wordt veroorzaakt door 3 verschillende oorzaken. Vooral krachttrainers hebben last van puistjes doordat deze sporters veel hormoonschommeling hebben en een gedisciplineerd eetpatroon (te veel aan eiwitten). Hierdoor hebben krachtrainers een verhoogt risico op puistjes ten opzichte van andere sporters.

Puistjes komen ook voor bij andere sporters. Voornamelijk bij de sporten waar je hoofdbescherming draagt zoals bij ijshockey, skaten en paardrijden. De hoofdbescherming schuurt op de huid en veroorzaakt op deze manier huid irritatie.

Daarnaast speelt zweet een essentiële rol. Zweet zelf veroorzaakt geen puistjes, maar het zorgt er wel voor dat de oliën van de huid makkelijker een porie verstoppen. Voornamelijk sporters die zweten binnen een omgeving waar ook veel stof en vuil is hebben een verhoogde kans op puistjes.

gezond sporten

Puistjes door krachttraining

Zoals ik al eerder vertelden komen puistjes door krachttraining vaak voor. Krachttrainers hebben over het algemeen een verhoogd risico op puistjes door de hormoonschommeling.

Krachttrainers hebben gemiddeld veel meer testosteron. Testosteron is nodig bij krachttrainen voor de aanmaak van spiermassa. Daarnaast is testosteron ook verantwoordelijk voor de aanmaak van talg op de huid. Op Krachttrainingen.com lees je alles over testosteron!

Bij een teveel aan talg kunnen gemakkelijk puistjes ontstaan. De puistjes ontstaan op het moment dat de talgklier super veel talg gaat produceren, de huid wordt hierdoor erg vet. Vervolgens raakt de talgporie verstopt door dode huidcellen die op de huid aanwezig zijn. Nu dat de porie verstopt is blijft de talg vast zitten in de porie. De porie zwelt op en er ontstaat een puistje.

Het is daarom erg belangrijk dat een krachttrainer zijn huid goed schoon houd met de juiste producten, check hier welke huidproducten het beste werken voor de krachttrainer!

Waar krijg je puistjes door sporten?

Puistjes door sporten komen vaak voor op de plekken waar de meeste talgproductie plaatsvindt. Ook speelt schurende kleding een rol bij het ontstaan van puistjes door sporten. Op deze plekken komen puistjes door sporten het meeste voor:

  • Voorhoofd
  • Kin
  • Wangen
  • Rond de neus
  • In de nek
  • Op de borst
  • Schouders
  • Bovenkant rug
  • Billen

Sporters hebben vaak last van puistjes op hun schouders, rug en borst. De puistjes worden veroorzaakt door talgproductie en strakke kleding. Lees in het artikel van de MensHealth hier alles over!

Puisten op voorhoofd

Voorkom puistjes door sporten

Puistjes door sporten zijn makkelijk te voorkomen met deze 3 tips. Deze tips zijn makkelijk uit te voeren en kunnen veel voordelen opleveren. Mocht je vragen hebben over deze tips, stuur me dan een DM!

Tip 1: Let op je eiwitten

Eiwitten spelen een grote rol bij het ontstaan van puistjes. Dit komt door 2 hoofdreden.

Ten eerste wordt je huid sneller ververst door een overschot aan eiwitten. Hierdoor ontstaat er meer dode huid en deze dode huid kan poriën verstoppen. Een verstopte porie wordt altijd een puistje doordat de talg vast komt te zitten in de porie.

Ten tweede veroorzaakt het hormoon IGF-1 vaak puistjes bij mannen. Dit hormoon stimuleert de talgproductie. Het hormoon is terug te vinden in dierlijk zuivel zoals melk, kwark en eieren. Bij een overschot aan dit hormoon ontstaan altijd puistjes!

De truc is dus om niet te veel dierlijke eiwitten binnen te krijgen. Hierdoor houd je het hormoon IGF-1 in je lichaam laag. Daarnaast is het verstandig om gebruik te maken van een goede exfoliant. Een exfoliant verwijdert de dode huidlaag en voorkomt dat je puistjes krijgt van eiwitten.

Creatine veroorzaakt puistjes

Tip 2: Reinig je huid goed

Het is voor sporters heel belangrijk om de huid goed te reinigen. Hierdoor voorkom je dat je te veel talg op de huid hebt en de huid vet wordt. Gebruik voor het reinigen van de huid altijd een product dat goed is afgestemd op de behoeften van de sportende mannen huid!

Gebruik een face wash minimaal een half uur na je training. In dit half uur wordt de meeste talg geproduceerd, dit komt door je testosteron piek. Daarnaast kan je ene face wash gebruiken in de ochtend en in de avond!

Activeskin Face Wash

Activeskin heeft een face wash ontwikkeld die perfect is afgestemd op de sportende mannen huid. Deze face wash verwijdert al het overtollige talg en laat de huid fris en soepel achter. Daarnaast exfolieert de face wash de huid licht, hierdoor verwijdert de face wash ook de dode huidcellen van de huid. Opzoek naar een face wash speciaal voor mannen? Check de Activeskin Face Wash hier!

Tip 3: let op je hygiëne

Naast het goed schoonmaken van je gezicht is het belangrijk dat je ook op de rest van je hygiëne let. Met deze tips verbeter jij je hygiëne en voorkom je puistjes!

  1. Ververs je kussenslopen om de 2 dagen
  2. Ververs je handdoeken om de 2 dagen
  3. Gebruik nooit je sporthanddoek om zweet weg te halen van je gezicht
  4. Gebruik geen vette gel tijdens het sporten
  5. Druk je voorhoofd nooit tegen een fitness apparaat
  6. Raak je gezicht niet aan met je handen
  7. Reinig je huid goed met een face wash!
  8. Gebruik altijd een schoon washandje voor je gezicht
  9. Draag geen muts, mondkapje of haarband tijden het sporten
  10. Draag geen extreem strakke kleding tijdens het sporten

Conclusie

Al met al kunnen we stellen dat sporten daadwerkelijk puistjes kan veroorzaken. Voornamelijk krachttrainers hebben een verhoogde kans op puistjes. Gelukkig zijn er simpele tips waarmee je puistjes kunt voorkomen. Gebruik deze tips en voorkom je puistjes door sporten!

Terug naar blog

Last van je huid?